Hvis din bil ikke vil gå online, er der mange funktioner der ikke vil virke.
Det er nemt at se, om den er online. Den globus der er øverst til venstre, på den store skærm i bilen, skal være hvid.
Den kan have en lille pil, ved siden af globussen, hvis du har slået lokationsdata til.
Er bilen ikke online, er globussen grå/utydelig.
I loftet, i midten ved lamperne er der en lampe som skal lyse grønt, hvis bilen er online.
Man kan resette forbindelsen, ved at fjerne sikring F19 i den sikringsboks der er til venstre for, og neden under rattet.
Dækslet kan godt være lidt stramt, men bare tag ved. Der er ikke noget som kan knække.
Vær opmærksom på at bilen skal være slukket, og at du ikke sidder på sædet når sikringen fjernes. Bliv fra sædet og sid på hug ved siden af bilen.
Sidder du på sædet kan du få fejl på airbags, og så er det kun værkstedet der kan resette dette.
Træk sikringen ud et minut. Kan du ikke få den ud med fingrene, er der en plastictang i sikringsboksen i motorrummet. Se opslag herover.
Sæt sikringen i efter et minut, og bilen skulle gerne gå online i løbet af et par minutter.
Som standard er der ikke strøm i 12 V stikket i bagagerummet, når bilen er slukket.
Dette kan man ændre ved at rykke sikring 52 et hak nedad.
Du kan se på billedet hvor den sidder, og her er der en video som fint viser hvordan.
Det kan være en fordel på turen sydpå, at der er strøm på køletasken hele tiden, men pas på at den ikke tapper 12 V batteriet.
Mange har oplevet at bilen ikke lader, hvis forskudt opladning er valgt efter den er opdateret til 3.2 eller 3.7
Oplevede det selv ved opdatering til 3.2. Vi bruger Clever, med Intelligent Opladning (IO), og det har altid virket.
Efter opdateringen, startede den som sædvanligt med at lade et minuts tid, og stoppede, og ladekurven fremkom i appen.
Bilen bliver desværre ikke “vækket” når opladeren starter opladningen, og bilen lades derfor ikke.
Kun hvis du vælger at starte opladning med det samme, lades bilen som planlagt.
Løsningen er finde sikringsboksen i motorrummet. Den sidder i førersiden. På billedet kan du se hvilken sikring er der skal pilles ud i 5 minutter.
Brug den hvide plastictang til at fjerne sikringen med. Ikke nogen med en spidstang af metal. Du kan kortslutte noget ved et uheld.
Efter 5 minutter sættes sikringen i igen. Du hører et klik, når sikringen har kontakt.
Du har nu resettet bilens onbordlader, og den vil nu lade som du beder den om, på forskudte tidspunkter.
Har fået at vide af en VW mekaniker, at det er noget som er på deres checkliste ved opdateringer, men det er desværre ikke alle der følger det skema.
Her er en oversigt over alle sikringer i en Volkswagen ID.4 (2020–2025)
Under instrumentbrættet, venstre side
Nr. Amp Funktion
F1 (SC1) – Tom
F2 (SC2) 15 A Airbag-styring
F3 (SC3) 25 A Trailer-detektor modul
F4 (SC4) 7,5 A Frontkamera, førerassist
F5 (SC5) 25 A Lygte-forsyning venstre ydre
F6 (SC6) 30 A Interiørbelysning
F7 (SC7) 30 A Sædevarme (AC-styring)
F8 (SC8) 15 A Soltag justering
F9 (SC9) 30 A Dørmoduler (afhængig af model)
F10 (SC10) 10 A Venstre og midter baglygte
F11 (SC11) 15 A Trailer-detektor
F12 (SC12) – Tom
F13 (SC13) 40 A Central lås – forsyningsenhed
F14 (SC14) 30 A Digital lydmodul
F15 & F16 (SC15–16) – Tom
F17 (SC17) 5 A Parkeringsassistent & vognbaneassistent
F18 (SC18) 5 A Elektronisk ratlås, bagklaphe‑kontrol m.fl.
F19 (SC19) 5 A SOS/nødopkald + kommunikationsmodul
F20 (SC20) 7,5/10 A USB1, telefonholder, data
F21 (SC21) 7,5 A Bagklap-håndtag + kameraenhed
F22 (SC22) 10 A Motorstyring
F23 (SC23) 5 A Internet‑adgang
F24 (SC24) 10 A Højre baglygte
F25 (SC25) 25 A Sikkerhedssele, forreste venstre
F26 (SC26) 30 A Dørmoduler – afpasset model
F27 (SC27) 25 A Sikkerhedssele, forreste højre
F28 (SC28) 10 A Batteri‑ og servicekontaktstyring
F29 (SC29) 15 A Trailer-detektor
F30 (SC30) 20/25 A Infotainment (styre‑enhed)
F31 (SC31) 25 A Trailer-detektor
F32 (SC32) 25 A Lygte-forsyning højre ydre
F33 (SC33) – Tom
F34 (SC34) 15 A AC-styring
F35 (SC35) 40 A Sædevarme – bag
F36 (SC36) 40 A Luftblæserstyring
F37 (SC37) 30 A Bagklapskontrolmodul
F38 (SC38) 7,5 A Massage-sæder (for)
F39 (SC39) 15 A Rattets elektronikstyring
F40 (SC40) 7,5/10 A Horn
F41 (SC41) 5 A Diagnose‑businterface
F42 (SC42) – Tom
F43 (SC43) 7,5 A Klimablock – bag, CO₂, varme-relæ
F44 (SC44) 7,5 A Lys‑ og regnsensor, ID‑lys, skærmenhed
F45 (SC45) 5 A Rattets elektronik (sekundær)
F46 (SC46) 7,5/10 A Display & head-up kontrol
F47 (SC47) 10 A Støddæmperstyring (elektronisk)
F48 (SC48) 7,5 A USB-ladestik 1
F52 (SC52) 20 A Cigarettænder / 12 V stik
F58–F61 (SC58–61) 7,5 A, 5 A osv. Diverse moduler som autobeslagspejl, diagnostik, elmotorstyring
F66 (SC66) 15 A Bagrudevisker motor
F67 (SC67) 30 A Opvarmet bagrude
Under motorhjelmen (to bokse)
Højstrømsfuse‑holder A
Nr. Amp Funktion
508 – Batteri-forbindelse
SA1 350 A Spændingskonverter
SA2 80 A Batteriovervågning & servostyring
SA3–SA4 100 A hver Sammel-sikring for kabineboks
SA6 125 A Hoved-sikring B‑kreds
Underkappe Fuse‑holder B
Nr. Amp Funktion
F2/SB2 7,5 A ABS‑kontrolenhed
F3/SB3 10–15 A Højvolts lader + drive‑electronics
F4/SB4 30 A Venstre forlygte
F5/SB5 30 A Højre forlygte
F6/SB6 7,5 A Adaptiv fartpilot
F7/SB7 30 A Forreste højre visker
F10/SB10 30 A Viskermotor venstre
F11/SB11 7,5 A AC‑relæ
F12/SB12 7,5 A Motorlyde-generator
F13/SB13 25–40 A ABS‑modul
F16/SB16 50 A Kølervifte
F17/SB17 40 A Forrudeopvarmning
F23/SB23 5 A Motorstyring
F24/SB24 5 A Kølervifte kontrol
F25/SB25 10–15 A Batterikøling & PTC‑varme
F26/SB26 10–15 A Lav-temp køling & radiator tight
F32/SB32 50 A Bremsestyrke (servo)
