Fejl på højvoltsbatteriet

Batteripakken

Her er historien om fejlen på vores højvoltsbatteri.

Der vil blive tilføjet nyt indtil sagen er afsluttet, så hvor lang historien bliver ved jeg af gode grunde ikke.

Fik en fejlmelding på det elektriske system d. 29/4-25.

Troede først at det var fordi jeg selv havde skiftet frontkameraet d. 28/04-25, og at det skulle kodes.

Fik af flere kilder at vide, at det ikke skal kodes. Højest kalibreres. Det har dog ikke vist sig at være nødvendigt. 

Det virker upåklageligt.

Så tiden lidt an, men fejlen forsvandt ikke, og kontaktede så VW Svendborg i starten af Maj, for at få en tid.

De kunne først se på den 14/05-25, og fortalte at mange af fejlene kan klares med en opdatering.

Så spændt på hvad fejlen kunne være, afleverede jeg bilen, og de satte en tester på.

Efter 2 timer, kom de ud, og fortalte at bilen havde fået kørselsforbud fra fabrikken, da der var en alvorlig fejl i batteripakken.

De kunne desværre ikke fortælle, hvad fejlen specifikt var, da det krævede at batteripakken først skulle afmonteres, og derefter måles igennem på kryds og tværs.

Min glæde var stor da jeg påpegede at bilen “kun” har kørt 154749 km, så det måtte være en garantisag, og det gav de mig ret i.

Har godt nok ekstra dækning på bilforsikringen, så der dækkes 30.000 kr. pr. modul. Forsia forsikring.

Tegnet for et par måneder siden, da jeg alligevel skulle have den til Leafen, da dens garanti er udløbet.

De priser jeg har set på modulskift er lidt dyrere, og er der røget flere, kan det jo hurtigt stikke helt af.

De ville se på den ugen efter, da de kun har en plads, hvor batteripakken kan pilles ud, og den var allerede optaget, og der var en mere som ventede.

Det er fair nok, men håber for deres kunders, og egen skyld, at de får flere pladser, i takt med antallet af elbiler stiger.

Skal jeg være grov, kan vi jo håbe på at batteriet er stået helt af, og der kommer et nyt i, men det er nok mere realistisk, at der er røget et modul eller to. 

Da jeg måtte aflevere bilen, fik jeg en lånebil, så jeg kunne komme hjem. En ID4 der havde kørt 1.700 km. 

Fint at prøve nyeste model, men forbedringerne er ikke så store at det er noget jeg umiddelbart vil bruge penge på.

Infotainment er dog vildt meget hurtigere end i vores egen. Hastighedsadvarslen kan jeg dog godt undvære 🙂

Afleverede vores en onsdag, og da de ikke kunne fremskaffe en lånebil, jeg kunne få ugen efter, aftalte vi at det var fint hvis jeg bare fik en fredagen efter.

Fik en ID3 der havde kørt 178.000 km. 

Blev faktisk glad for at det lige var den model, da jeg har haft den i kikkerten, til når Leafen engang skal skiftes ud.

Førstehånds indtrykket var rigtig godt, og har den ind til videre i 1,5 uge.

Vores egen ID4, har de fået pillet batteriet ud af, og er i gang med at måle på det, men fejlen er endnu ikke fundet.

Bare det at de er i gang er super.

Så vil nyde turene i ID3´eren, og se om det skal være sådan en vi måske en dag skal have, som brugt.

Så det er her vi er nået til lige nu.

Fortsættelse følger….