Her ses ladekurven for en ID4, men princippet er ens for alle elbil batterier. Det varierer lidt fra model til model, men jo flere %, jo langsommere lades der.
Vil man lade hurtigt er der to ting der skal være opfyldt.
1. Man må ikke have for mange % på batteriet. ID4 lader hurtigt op til 30% og så falder hastigheden, som det ses på grafen.
2. Batteriet skal være ca. 25 grader. Er det koldere vil bilen lade langsommere. Ved frysepunktet, meget langsomt. Det er prøvet. Kom med 9% på batteriet, og den ladede med 18 kW.
Det steg dog efterhånden som der kom mere strøm på, da det varmer batteriet at lade. Har du muligheden så sørg for at forvarme batteriet, inden ankomst til laderen.
Se i din manual hvordan, og om bilen i det hele taget har den funktion. Det varmer ikke batteriet ret meget at køre langt. Slet ikke om vinteren.
Du kan varme batteriet lidt ved hurtige accelerationer og regenerering, men du bruger også en del strøm på det.
Inden du får en hjerneblødning over den lagsomme hastighed, så check lige at laderen kan levere det du tror den kan.
Bemærk at ved 80% begynder det at gå virkelig langsomt.
Det tager lige så lang tid at lade fra 0-80%, som det tager fra 80-100%.