Her ses ladekurven for en ID4, men princippet er ens for alle elbil batterier. Det varierer lidt fra model til model, men jo flere %, jo langsommere lades der.
Her er link til Fastned, som har en rigtig fin oversigt over næsten alle elbilers ladekurve.
Bemærk at kurven på billedet er fra da bilen kom på markedet. Efter opdatering til SW 3.7, er max øget til 175 kW.
Vil man lade hurtigt er der to ting der skal være opfyldt.
1. Man må ikke have for mange % på batteriet. Bedst er 5-10%.
2. Batteriet skal være over 25 grader. Er det koldere vil bilen lade langsommere. Ved frysepunktet, meget langsomt. Det er prøvet. Kom med 9% på batteriet, og den ladede med 18 kW.
Det steg dog efterhånden som der kom mere strøm på, da det varmer batteriet at lade. Bilen bruger dog noget af det strøm du får fra laderen til at varme batteriet, indtil det når 25 grader.
Derfor vil du opleve at ladeeffekten vil stige indtil bilen når sit max.
Har du muligheden så sørg for at forvarme batteriet, inden ankomst til laderen, vil lade max fra starten af, i forhold til SoC og ladekurven.
Se i din manual hvordan, og om bilen i det hele taget har den funktion. I de fleste biler, skal laderen vælges i navigationen, og gerne 30-45 minutter før ankomst.
Det er en stor masse som skal varmes op, så det tager sin tid, og en del strøm.
Det varmer ikke batteriet ret meget at køre langt. Slet ikke om vinteren.
Du kan varme batteriet lidt ved hurtige accelerationer og regenerering, men du bruger også en del strøm på det. Du vil dog aldrig komme i nærheden af 25 grader om vinteren.
Med en OBD læser kan du se temperaturen på batteriet. Til ID4 virker denne OBD læser, sammen med Carscanner appen.
Inden du får en hjerneblødning over den lagsomme hastighed, så check lige at laderen kan levere det du tror den kan.
Deler du laderen med en anden, så regn med at i langt de fleste steder vil lade med det halve af hvad laderen kan levere.
Bemærk at ved 80% begynder det at gå virkelig langsomt.
Det tager lige så lang tid at lade fra 0-80%, som det tager fra 80-100%.