Apps og ladebrikker

Motorvej

For at kunne lade din bil på farten er du nødt til at have noget at starte de forskellige ladestandere med.

Du kommer fra en fossilbil, og er vant til bare at køre ind og tanke, og betale med dit kreditkort.

Så enkel er verden desværre ikke endnu. I hvert fald ikke før i 2025, har EU bestemt.

Ind til da, kan man nogle steder, mest på nyopsatte ladere, betale med kreditkort, og ellers kræver det en app eller brik, for at få lov at lade.

I dagligdagen er det ikke det store problem. Vi har Cleverlader hjemme og kan også lade på deres netværk ude. 

Det fungerer i 99% af tiden. Det er de gange man skal til et område, hvor der ikke lige er en, i vores tilfælde, Cleverlader, at der skal bruges ladere fra en anden operatør.

Kører du til udlandet, kan det virkelig være en udfordring. 

Det kan være meget forvirrende at få lov at lade, men det lykkedes dog i de fleste tilfælde.

Vil herunder gennemgå, hvad du skal være opmærksom på, for at kunne lade ude. 

Ladebrikker

Ladebrikker

Her ses de ladebrikker vi har .

Plugsurfingbrik fra Nissan. Den åbner næsten alt. Den med Nissan logo. Betaling pr. kWh. Intet abonnement.

Plugsurfingbrik. Vi har den liggende i vores ID4. Den med lynet på. Betaling pr. kWh. Intet abonnement.

Newmotion. Har vi brugt en del i Tyskland. Betaling pr. kWh. Intet abonnement.

Eon. Åbner Eons netværk i Danmark. Betaling pr. kWh. Intet abonnement.

We Charge. VW´s ladenetværk. Åbner bla. Ionitys ladenetværk. Betaling pr kWh. Pris afhængig af hvilket abonnement man vælger. Vi kører uden abonnement.

Maingau. Åbner rigtig mange ladesteder i Tyskland. Betaling pr. kWh. Intet abonnement.

Der findes mange flere, men vi har ind til videre ikke haft brug for andre.

Ladebrikker er en rigtig god ting, når man kører i Tyskland, da de rigtig mange steder har en elendig mobildækning, og så er det rart med en fysisk brik, 

som er aktiveret hjemmefra, og derfor kender dig og dine betalings oplysninger.  

Vi har holdt ved en lader, som vi ikke havde brik til, og ville betale via appen. Det kunne ikke lade sig gøre da der ingen mobildækning var.

 

Ladeapps

Ladeapps

Vi har utroligt mange apps, for at kunne lade ude, og ved stort set alle ladere.

Gennemgik lige telefonen. Der er pt. 20 stk. som kan starte en lader og 3 som vi bruger til at finde ladere og prisen på opladning.

Uanset hvilken app du bruger så sørg for, efter registrering, at sætte filteret til den type udtag du vil se. Du kan også vælge hvilken ladehastighed den skal vise.

For at finde en lader:

Plugshare eller plugsurfing, har næsten alle ladere registreret. 

Find prisen på en opladning:

Chargeprice viser alle ladere, og man kan se hvilken brik/app der kan starte opladningen. Man kan også se hvad en opladning koster, ved de forskellige operatører, som kan aktivere laderen. Der kan være over 100% forskel på prisen, for samme opladning, så det kan godt betale sig at bruge et minut eller to, på at undersøge prisen.

Det smarte ved Chargeprice er, at du fortæller den hvilke kort og apps du har, så viser den hvilken der er billigst at starte opladningen med.

Her er en liste over de apps, som vi pt. har på telefonerne til at starte opladning ude.

Clever, Eon, Ok, Spirii Go, Maingau, Shell recharge, Intercharge, Smoov, AirElectric, Monta, Reveo, Easycharge, Be.Energised, Northe, Nissan Charge, Tesla, Elli, eCharge, Norlys, We Charge, Nextcharge.

I hverdagen er det Clever, en sjælden gang Eon, We Charge og Tesla. Det er mest hvis Clever er optaget, så bruger vi de andre. 

Gider ikke holde i kø. Så hellere betale lidt, og komme videre.

Spiiri var f.eks. rigtig god, da vi var på Bornholm, da de har ladere hele vejen rundt i kystbyerne.

Det bliver som sagt lettere i 2025 hvor alle lynladere skal kunne startes med et kreditkort. Men hvis vi snakker destinationsladere, er det stadig lige tosset.

Der er enkelte lynladere, som allerede skilter med prisen på en kWh, som vi er vant til med benzin/diesel, og de kan startes med kreditkort.

Det er bare for bøvlet at man er nødt til at checke Chargeprise først, for at se om der evt. skulle være en operatør, der har en aftale på pågældende lader, som er billigere.