Berlintur med udfordringer

Data på berlintur

Vores tur til Berlin. 

 

Det planlagte:

Afgang 19/10-2023.

Konen skulle med en veninde til koncert i Berlin. Vi ville køre torsdag kl. 7, og være i Berlin sidst på eftermiddagen, og mødes med veninde+familie.

Koncert torsdag aften, retur til Danmark med Rostock-Gedser overfarten fredag middag, og have en overnatning i Glostrup, fra fredag til lørdag, sammen med gode venner.

På papiret en nem tur i vores ID4 1ST Max Pro Performance.

Vi skulle blive klogere i løbet af de par dage.

 

Virkeligheden:

Afgang 19/10-2023, men det var så den dag, østenvinden fuckede med hele Syddanmark, og satte en masse under vand.

Vi kørte fra Gislev, på Midtfyn kl. 7:10, med 100%. Holdt max 120 km/t og ellers hvad skiltene viste.

Første stop Ustrup rasteplads, for at komme på WC. Satte den til at lade imens. Ankom med 63%. Den ville så kun lade med 38 kW, så fik 3% og fortsatte. Spild af tid at vente.

Kunne se i Chargefinderappen, som vi brugte på hele turen, at Tesla i Neumünster, passede fint, så valgte den. Ankom med 16% og ladede til 92%. Turen var i sidevind, 9 grader, og et forbrug på 19,9 kWh/100 km.

Mens vi lader, finder vi så ud af at Rostock-Gedser er aflyst pga. stærk vind næste dag. Får dog ombooket til Puttgarden-Rødby. Tiden er stort set den samme, vi skal bruge for at komme til Glostrup. Så alt er godt.

Fortsatte til Tesla i Herzsprung. Ankom med 9% og ladede til 80%. Stiv modvind, og let regn. 7 grader. Forbrug 22,4 kWh/100 km.

Ankom til Berlin centrum med 53%. Stiv modvind, let regn, 8 grader og et snit på 23,6 kWh/100 km. Den sidste time faldt snittet en del da vi kørte meget langsomt, de sidste 15 km.

Venindens mand kører os alle ud til Mercedes Benz Arena, så jeg vidste hvor det var, når de skulle hentes.

Kommer retur til hotellet, og pga.massiv trafik, vælger jeg at køre ud for at hente dem med det samme, da der skulle lades også, så bilen var klar til næste morgen.

Planen var Tesla igen, men kunne se at alt var optaget, så det gad jeg ikke satse på, da jeg jo skal bruge to pladser, for at kunne lade.

Valgte en Shell Recharge i stedet. 4/4 ledige, så det var perfekt. Fandt den nemt, og efter 3 startforsøg opgav jeg, da den meldte intern fejl i laderen.

Jeg fandt en Allego i nærheden. 2/2 ledige. Den var godt gemt, men fandt den, og som altid, virker Allego ladere super sammen med Maingau ladekort. Det har aldrig svigtet os.

Fik ladet til 95%, hentet konen, som nemt fandt mig via MinVolkswagen appen, hvor hun kan se bilens placering.

Var tilbage på hotellet med 92%, så der var lagt op til en god start fredag morgen.

Vi stod op og var klar til morgenmad 6:30, for så ville vi være klar til at køre kl. 7.

Vi kom afsted, og på vej mod første ladestop, ved Tesla Wismar, finder vi ud af at Puttgarden-Rødby også var aflyst, og der var en trafikal forhindring, på vejen til Wismar.

Bilens Navi forslog en Aral i Schwerin, hvor vi ankom med 24%, og ladede til 80%. Super nemt, da der kunne betales med kort og Applepay. Medvind og sidevind på turen. 6 grader, og et snit på 22,7 kwh/100 km.

Fortsatte til Tesla Neumunster igen. Da vi ankom, var der fyldt, men efter 10 minutter, kunne vi komme til. Havde vi haft ladeporten det rigtige sted, havde vi ladet med det samme. Ankom med 24%, og ladede til 80%. Medvind og sidevind. 6 grader. Snit på 21,9 kWh/100 km.

Kørte til Clever i Frederecia. 4-5 biler i kø, så det gad vi ikke vente på, og kørte til Tesla igen, lige ved siden af.  Ladede til 57%. Sidevind, og modvind til sidst. 6 grader. Et snit på 23,4 kWh/100 km.

Fortsatte til Clever Odense i stiv modvind og regn. 6 grader. Ankom med 35% og ladede til 80%. Snit 26,4 kWh/100 km.

Fortsatte til Glostrup. Ankom med 20%. Stiv modvind, og let regn. 6 grader. Snit på 26,6 kWh/100 km. Lå i læ bag en lastbil over Storebælt, da der alligevel blev kørt langsomt generelt.

Hotellet havde 4 Norlys ladere i kælderen, så fik ladet til 90% over natten. Var på tur i området, og skulle lige hente vinterdæk til Leafen i Køge, på turen hjem.

Ankom til Gislev med 43%. Medvind og regn på noget af turen. 8 grader. Snit på 20,3 kWh/100 km.

En udfordrende tur, men bilen gjorde det som den skulle.

Batteri temperatur ved start af hver eneste ladning var ca. 18 grader, og den lader først det den kan, ved 25 grader. Det opnåede den dog hurtigt, men træls at den ikke kan forvarme batteriet.

Navi er træls, da den har en buffer på 20%, som den går efter. I Danmark ignorerer vi det altid, da vi ved hvor ladestationerne er, men det er lidt sværere i Tyskland, da vi ikke er så stedkendte dernede.

De eneste steder, vi ladede med fuld kraft, var ved Tesla. Alle andre steder var der reduceret hastighed.

Selv i Odense var den ikke oppe og ramme ladekurven, selv om batteriet var varmt nok, efter 1-2 minutter, og vi var alene ved laderen.

Turen fra Berlin til Glostrup står til 7 timer og 39 minutter. Vi brugte 11.

Årsagen var lidt kø hist og her, men kun langsom kø. Ikke stillestående. De sidste 13 km i Berlin tog en time, og så ladestop. Ca. 30-40 minutter fra du forlader motorvejen, og til vi var tilbage på ruten igen. Ladetid 25-30 minutter hver gang.

Som det fremgår af billedet, har vindretning, temperatur og hastighed, alt at sige.

Da vi havde ladet bilen til 90% på hotellet i Glostrup, havde den en rækkevidde på 265 km, pga det høje forbrug på sidste tur.

Efter at have set alle ladninger igennem, fandt jeg ud af at Norlys, tager 3,75 kr./kWh, men også minutbetaling på 0,20 kr/minut fra du sætter stikket i, og til det bliver pillet ud, og vi har holdt der i 12 timer, så ender kWh prisen på 6,62 kr./kWh.

Vi brugte 1504 kr. på ladning og kørte i alt 1568 km. Så en kr. pr. km i udlandet er nok en god tommelfingerregel. Det er så lige så dyrt som at køre i fossilbil.

Vi kunne helt sikkert have ladet billigere hvis vi havde brugt tid på det, men den tid havde vi ikke, da der var en deadline i begge ender.

Tesla lå omkring 4-4,5 kr/kWh og det er fair nok. Havde vi ikke kørt om dagen, havde prisen været meget billigere, da de har dynamiske priser, alt efter belastningen på laderne.

 

Fun fact:

Vi brugte 27 kWh/100 km på at køre fra Frederecia til Glostrup i stiv modvind, med max 120 km/t.

Fik tallet fra en anden ID4 ejer, som havde kørt modsat tur, på samme tidspunkt, med 120 km/t. Forbrug 18 kWh/100 km.

Vind og temperatur er rækkeviddens værste fjende, uanset drivmiddel.

 

Vil du læse om en tur på næsen samme længde i en Leaf 40 kWh, med de udfordringer der var i 2019, så finder du den her

 

Kører gerne sydpå igen, men der skal bare ikke være en så snæver deadline, for det er sgu for stressende 😊