På denne side kan du finde forklaringer på de mest efterspurgte ting på ID4, og det vil sikkert gælde de andre ID modeller også.
Har du et problem, så skriv en mail, og så leder jeg efter en løsning og lægger den her på siden.
På denne side finder du:
Det mystiske symbol
Glastag knirker
12V i bagagerummet når bilen er slukket
Se om der er tilbagekalder på din bil
Kabinelys tænder og slukker af sig selv
Sådan fjerner du bagsædet når du har tabt noget
Digital manual
Genvej til sædevarme
Sprinklervæske
Betjeningspanel i førerdøren
Er der TPMS ventiler på en ID model
Hvorfor blinker nøglen
Hvorfor er det kun førerdøren der låser op
Head Up Display sidder skævt
Inddelerrum kan byttes rundt
Hvilken OBD læser til ID modeller
Hvad betyder farverne på lysbjælken under forruden
Dækkene larmer efter skift eller reparation
Rum i fordørene
Det advarselssymbol der bliver spurgt mest om i ID gruppen er dette.
Når det er hvidt, betyder det at alle assistentsymbolerne er ved at starte op. Kommer hver gang bilen startes.
Det kan tage op til et minut efter start af bilen, men som regel meget hurtigere.
Så snart alle assistentsystemer er oppe og køre, slukker symbolet.
Det kan også være gult.
Kan ske i kraftig regn, hvor systemerne ikke mener at de kan klare at køre bilen forsvarligt, og derfor slår fra.
Bare rolig. Der kommer en masse advarsler øverst i det lille display, og en masse gule lamper. Bare kør videre.
Du er bare nødt til at køre bilen uden nogen former for hjælp, som f.eks. Laneassist, Travel Assist , afstand til forankørende osv.
Er der meget sne på sensorer, eller is/dug på kameraet i forruden, slår systemerne også fra, og den lyser gult.
Så snart systemerne mener at de kan klare at køre bilen forsvarligt, forsvinder de gule advarsler, og bilen fungerer som den skal igen.
Kan se i Facebookgrupperne for de forskellige bilmærker, at mange har problemer med knirkende glastage.
Har selv fået vores smurt ved VW 3 gange, og det hjælper kun i få måneder.
Fik tippet herinde at gøre det selv med Tunap 107, som er et silicone smøremiddel.
Var dog ikke interesseret i at få silicone ud over hele bilen, så kom på følgende ide.
Tag en kraftig strips, og klip den af, så den er ca. 10 cm.
Med en fil laves enden næsten spids, så den ligner et stemmejern. mærk efter at der ikke er grater.
Nu kan du nemt få stripsen ned mellem karosseriet og gummilisten.
Giv et lille pust Tunap 107, for hver 5 cm.
Kørte en tur i vores ID4 lige efter, og alle knirkelyde var væk.
Kommer med et opdatering på hvor længe det holder, hvis/når det dukker op igen.
Sørg for at få overskydende silicone tørret af. Er du forsigtig med mængden der sprøjtes ind, komme der stort set intet på glas og lakken.
Smøringen af kantlisten hele vejen rundt tager 5-10 minutter inkl. tilretning af stripsen.
Når du nu er i gang alligevel, så smør låsetappen til ladeklappen.
Giv den et par pust, og tryk den i bund nogle gange så siliconen bliver fordelt hele vejen rundt på akslen.
Så undgår du forhåbentlig at stå med en klap som ikke vil åbne.
Som standard er der ikke strøm i 12 V stikket i bagagerummet, når bilen er slukket.
Dette kan man ændre ved at rykke sikring 52 et hak nedad.
Du kan se på billedet hvor den sidder, og her er der en video som fint viser hvordan.
Det kan være en fordel på turen sydpå, at der er strøm på køletasken hele tiden, men pas på at den ikke tapper 12 V batteriet.
Alle bilfabrikanter tilbagekalder med jævne mellemrum deres biler, da de har opdaget en fejl på dem.
Er det en mindre fejl, fikser de det når bilen alligevel er på værksted.
Er det en alvorlig fejl, kommer der et brev fra motorstyrelsen, hvor du bedes kontakte værkstedet hurtigst muligt.
Du kan selv checke, om der er nogle indkaldelser på din egen bil ved at klikke her.
Indtast stelnummeret, og tryk på Submit.
Så kommer der en liste over hvad der skal laves på din bil. Er du heldig kommer der ikke noget frem.
De to lamper ved forsæderne i midten i loftet, og de to lamper over bagdørene, kan få et flip og tænde og slukke vilkårligt.
Et nemt tip er at tørre dem af så der ikke er fedtfingre/fingeraftryk på dem, da det kan forvirre sensorerne.
Et tip til at undgå at glasset bliver beskidt er at lade være med at røre det for at tænde lyset.
Bare din hånd er tæt på, er nok til at tænde eller slukke lyset.
Holder du hånden tæt på roligt, skruer den op eller ned for lysstyrken.
Hjælper det ikke at rense glasset, er der nok ikke andet at gøre end at kontakte din VW forhandler.
Har du børn på bagsædet, vil du på et tidspunkt opleve at der ryger et eller andet ned i hullet ved selelåsen.
Airpods er højt på listen over tabte ting.
Har set mange opslag om dette og her er en video om hvordan man får det løs.
Den er på engelsk, men viser fint hvad man skal gøre.
Et lille tip, når de to messingfarvede kroge i forkanten skal løsnes. Brug et koben, eller noget andet fladt og stift, til at løsne dem med.
https://youtu.be/b7Qd75UxNt4?si=xEdQN5F3kgldczq5
Det er nu blevet endnu nemmere at finde instruktionsbogen.
Den findes i Volkswagenappen (Blå med hvidt logo)
På forsiden vælges Indstillinger
På næste side Tjenestepakker
På siden der kommer frem er et billede af din bil. Lige under finder du den digitale instruktiosbog.
Vil du hellere gøre det på computeren, kan du også finde den her
Hvis du som os har købt en importeret bil, er din manual sikkert ikke på dansk.
Hørte på prisen på en, og den koster omkring 800 kr., og har ca. 10 ugers leveringstid.
Du kan i stedet bruge ovenstående link til VW.
Det eneste du skal gøre er at indtaste dit WIN/stelnummer, så viser den det din bil kan, på dansk.
Husk at der er forskel på et stort O og 0. Det kan godt drille lidt.
Er du smart gemmer du stelnummeret i en Password app, eller i f.eks. Noter på telefonen. Så er det nemt at kopiere ind, uden tastefejl.
I stedet for at gå ind i klimamenuen, på knappen under skærmen, eller ved at trykke på sædeikonet, på den store skærm, for at komme til menuen, er der en meget nemmere måde at starte og regulere sædevarmen på.
Tryk på feltet ved den røde og blå streg med to fingre, samtidig. Så starter sædevarmen på 3.
Tryk igen og den hopper ned på 2.
En gang mere og den hopper ned på 1.
En gang mere slukker for sædevarmen.
Det virker også ved passagersædet.
En elbil bruger lige som alle andre biltyper sprinklervæske.
Der er dog lige lidt du skal være opmærksom på.
Brug frostsikret hele året rundt. Så er du nemlig fri for at huske på at få brugt det ikke frostsikret op, inden vinter.
En af de få ulemper ved elbiler er, at der ikke er noget motorvarme.
Så er dine sprinklerdyser, og tanken med sprinklervæske først frosne, er der ikke meget at gøre, hvis du ikke kan få bilen ind et sted der er frostfrit.
Det kan også være svært at få fyldt på, hvis der har været meget sne og sjap.
Oplevede at vores kølerhjelm på ID4´eren var frosset fast. Nok pga. det lille gab der er mellem pladerne. Det var helt fyldt med is, så den sat uhjælpeligt fast.
Løste det ved at tage en sodavandsflaske på 1,5 L, med 35-40 grader varmt vand, og hælde det langs kanten. Det gjorde at den gik løs til sidst.
Det oplever man heller ikke på en fossilbil, pga. motorvarmen.
Kan se i ID grupperne på Facebook at der er mange spørgsmål til dette betjeningspanel.
1: Børnesikring af bagdørene. Lyser når den er aktiv. Tryk på symbolet for at bruge det.
2: Dørlåse, alle døre. Lyser når de er låst. Tryk på symbolet for at bruge det.
3: Venstre sidespejl. Drej knap 5, til L lyser. Justeres med knap 5 som virker som et joystik.
4: Højre sidespejl. Drej knap 5, til R lyser. Justeres med knap 5 som virker som et joystik. Hvis du har slået til, at spejlet skal vippe nedad, når bilen sættes i bakgear, skal du sørge for at R lyser, for at den den drejer spejlet, så du bedre kan se om baghjulet er tæt på kantstenen.
5: Multiknap. Kan drejes for at vælge mellem 3-4-6-7. Kan vippes som et joystik, og du kan trykke den ned for at aktivere en funktion.
6: Slå sidespejlene ud og ind. 6 skal lyse, og så trykker du på 5, for at aktivere funktionen.
7: Varme i sidespejlene. 7 skal lyse, og så starter varmen.
8: Slukket = forruder betjenes med knap 9-10. Tændt = Bagruder betjenes med knap 9-10.
8a: Tryk på REAR i 2-3 sekunder, og den vil begynde at blinke. Når du nu bruger knap 9 vil alle ruder åbne/lukke samtidig.
9: Ruder i førersiden. Hvilke(n) der åbner afhænger af indstillingerne. Se punkt 8 og 8a.
10: Ruder i passagersiden. Hvilken der åbner afhænger af indstillingerne. Se punkt 8.
Hvis dine ruder ikke lukker ordentligt, eller ikke åbner helt er det kalibreringen det er galt med.
Den rude der driller, åbnes og når den når bunden, holdes knappet aktiveret i 3-4 sekunder. Så resetter du nulpunktet.
Det samme gøres når det lukkes. Så er begge punkter angivet, og ruden bør virke som den skal.
På en ID bil er der ikke TPMS ventiler i fælgene. Du kan altså ikke se hvad dit aktuelle dæktryk er.
Bilen måler på den måde, at hvis dækkene parvis, har lige højt tryk, vil de også dreje lige hurtigt rundt.
Grunden til jeg skriver parvis, er at trykket ikke er ens foran og bagved, i følge fabrikkens anvisninger.
Taber et af dækkene ganske lidt luft, ca 0,5 bar, er min erfaring, så vil det begynde at dreje hurtigere rundt, da der kommer en flade på dækket, hvor det rører jorden, og derved bliver diameteren mindre, og det er tvunget til at dreje hurtigere end det modsatte hjul.
Du vil få en alarm, men det vil ikke være kritisk. Hold dog altid ind til siden og se om der er et fladt dæk, da du smadrer dæk og fælg hvis du kører videre.
Er det ikke til at se hvilket dæk der mangler luft, vil jeg fortsætte til nærmeste tankstation og checke dæktrykket.
Hjulomdrejningerne overvåges hele tiden af bilen, og kommer forskellen uden for en vis tolerance, får man en advarsel i instrumentpanelet.
Et gult symbol der ligner et fladt dæk.
Hvis du selv skifter mellem sommer og vinterdæk, så skal du efter skift, og efter dækkene er pumpet, nulstille føleren.
Dette gøres i bilmenuen – Udvendig – Dæk, og vælg Set. Nu er bilen klar til de nye dæk. Pumper du bare dækkene er det også en god ide at nulstille.
Lige over låse logoet til højre, er der en lille rød diode.
Den vil blinke når du er tæt på bilen. Den starter 5-6 meter væk, og blinker hurtigere, og hurtigere, jo tættere du kommer på din bil.
Når du er tæt nok på, kan du høre at bilen brummer lidt, og har du slået automatisk åbning til, blinker bilen med blinklysene og kører sidespejlene ud, når du er 1-2 meter fra bilen.
Problemet er at hvis du har din bil stående tæt på hvor du opbevarer dine nøgler, vil den hele tiden tro, at du vil ud og køre.
Nøglen holder kontakten med bilen, som ikke går i dvale, da den holder sig klar til at køre. Dette bruger batteri i bilen, ikke meget, men også i nøglen.
Så nu har du to muligheder. Du kan enten lægge nøglen længere væk fra bilen, men det er måske ikke altid lige praktisk, eller du kan købe en såkaldt Faraday kasse.
Den har evnen til at blokere elektromagnetiske felter, og din nøgle kan derfor ikke snakke med bilen, når den ligger i kassen.
Tyveknægte kan heller ikke opfange og kopiere signalerne fra nøglen, så bilen bliver dermed sværere at stjæle.
Faraday kasser findes i mange varianter, og fås til under 200 kr. Er din nøgle gået død for strøm kan du se hvordan man skifter batteriet her.
Som standard er ID modellerne indstillet til kun at låse førerdøren op.
Dette kan nemt ændres i Bil menuen – Centrallås, og så får du skærmen vist her ved siden af.
Aktivt skal være slået til.
Vil du gerne have at bilen selv låser op, uden at du rører nøglen, slår du “Oplåsning af bil, når man nærmer sig” til, uden at du behøver at bruge nøglen.
Det er en virkelig lækker ting, når man har hænderne fulde. Så har du slået Easy Open til, så kan du åbne bagagerummet ved at sparke ind under bilen. Hvis din bil har dette ekstraudstyr.
Døroplåsning. Tryk på pilen, og der kommer flere valgmuligheder. Vælg den der passer dig bedst. Vi har den til at åbne alle døre. Det er for bøvlet ellers, synes vi.
Hvis bilen gendannes til fabriksindstillinger, vil HUD stå skævt.
Dette kan også ske ved de store opdateringer. Oplevede det da vores blev opdateret til 3.0.5
Dette er nemt at rette.
Ind i Bil menuen – Indvendig – Head-up-display. Så har du pile i midten, som kan køre visningen på forruden op og ned.
Sørg for at sædet er indstillet til dig, før du justerer, ellers skal du bare gøre det igen.
Du kan også rotere billedet, på pilene til højre og venstre på den store skærm.
Som standard sidder der en kopholder forrest i midterkonsollen, og to inddelere i rummet mellem sæderne.
De kan byttes rundt hvis du har lyst til dette.
Den forreste kan pille op ved at stikke fingrene ned i hullerne midt på, og klemme dem sammen. Så kan den tages op.
Der sidder så nogle plastic styr som kan bruges til de to inddelere, som du kan tage op fra rummet i midten.
Hvis du gerne vil se en masse data om din bil kan du købe en OBD læser.
Det er en trådløs sender, som udlæser bilens data, og kan sende dem til en app på din telefon.
Der findes flere løsninger.
OBDeleven kan bruges til ID modellerne, men jeg synes ikke lige det var mig. Du kan tilkøbe point så du kan stille på en masse ting. Kan dog læse mig til at tingene bliver nulstillet, når bilen opdateres, så vil du stille på en masse, kan det løbe op i bilens levetid.
Jeg købte den viste OBD læser, og den virker perfekt sammen med appen Car Scanner.
Den viser vildt mange ting, og ting som du sikkert ikke har brug for at vide noget om, men du kan lave op til 3 sider selv, med den gratis version, hvor du selv vælger hvad du vil se, så du ikke skal huske, på hvilke sider det er oplysningerne findes. Synes den fungerer rigtig godt. Den koster ca. 500 kr.
Har desværre ikke fundet SoH udlæst, med nogle af disse to OBD læsere. Det er nok ellers det folk vil være mest interesseret i.
Lige uder forruden sidder der en lysbjælke i næsten hele rudens bredde. Den består af 54 små ledlys, som kan variere i farve alt efter funktion.
Bilen bruger denne til at fortælle dig mange ting. Den kan lyse i flere forskellige farver.
Velkomst lys: Hvidt og blåt, som pulserer, fortæller at bilen er klar til at køre.
Farvel lys: Hvidt og blåt, som pulserer, fortæller at bilen er klar til, at du forlader den.
Navigation hjælp: Har du navigation slået til, kommer der blåt lys som bevæger sig til den side som du skal dreje.
Stemmekontol: Pulserer hvidt ud for føreren, når du eller assistenten snakker.
Indkomne opkald: Grønt lys som pulserer ud for den telefon som er aktiv. Så det er enten i fører eller passagersiden.
Fare for kollision: To røde streger som bevæger sig ud for føreren.
Nødbremse aktiveret af bilen: Hele bjælken lyser rødt.
Er du vågen: Holder du ikke nok i rattet, til at føleren er aktiveret, starter den med hvidt pulserende lys foran føreren, som skifter til rødt, hvis du stadig ikke reagerer.
Opladning: Venstre side = 0%. Højre side = 100%. Det bilen er ladet lyser fast grønt. Det du mangler at oplade i forhold til hvad bilen er sat til, blinker.
Låser bilen op. Blinker grønt.
Låser bilen: Blinker gult.
Vær opmærksom på vejens forløb: Pulserer blåt ud for føreren.
Hvilken vognbane navigationen gerne vil have dig over i: Kort blå bjælke, i venstre side, midten, eller højre side.
Lysstyrken og hvad man vil se af funktioner, kan du indstille i menuen Bil – Interiør – ID light.
Der er sikkert flere funktioner, så skriv gerne hvis du kender til dem. Så får jeg dem med på listen.
De standardmonterede 21″ Bridgestone dæk, som var på vores ID4, er vi godt tilfredse med.
Du skal dog være opmærksom på, at der ikke er omløbsretning på dem.
Så skifter du selv mellem sommer og vinterdæk, så sørg for at få dem mærket. så du ved hvor de har siddet.
Oplys det også gerne til din mekaniker, hvis det det ikke er VW du bruger. VW burde om nogen vide det.
De kan enten mærkes med kridt på indersiden, eller en lille plastbrik, som kan sættes på ventilen. Fandt dem ved Thansen til 30 kr.
Når dæk slides, siger man at de får hæl/tå. De betyder at de små gummilameller er slidt skæve på en bestemt måde. Der gnaves hele tiden lidt af dækkene.
Årsagen er, at dækkene er slidt, og bytter du så rundt på f.eks. bagdækkene, så vil de løbe “baglæns”, og så vil det slid de har, være forkert.
Dækkene vil så larme en del, i forhold til hvad de gjorde da de sad rigtigt.
Bemærk at du ikke kan bytte fordæk og bagdæk, da de ikke har samme bredde. De bredde, 255 mm, skal ALTID på bagakslen.
I begge fordøre, er der ligesom i alle andre biler et rum til at lægge ting i.
Opdagede ved et tilfælde at der er et rum, som ikke lige kan ses, men som går helt ud til kanten af døren.
Der er lige plads til en lille paraply, eller en refleksvest.
Lidt sjovt at vi havde bilen i 1,5 år, før jeg opdagede det 🙂