Er stødt på spørgsmålet flere gange.
Her er indholdet af et service af en ID4, og sikkert det samme på de andre ID varianter.
Det er taget direkte fra de papirer jeg fik udleveret og der står ikke noget med Copyright på dem, så god fornøjelse.
Bilen indefra:
Kabinelys i loft, bagagerum, og handskerum: Kontroller funktionen. Lidt sjovt at der står handskerum, for der er ikke lys der, i en ID4 🙂
Horn: Kontroller funktionen
Ladekabel: Kontroller forefindelse og stand visuelt.
Højvoltsbatteriets ladetilstand: Foretag kontrol, og oplad om nødvendigt (Kun hvis kunden ønsker det) – Sjovt at man så ikke får SoH oplyst.
Bilen udefra:
Forlygter: Kontroller funktionen: Positionslys, nærlys, fjernlys, tågeforlygter, blinklys, havariblink.
Baglygter: Kontroller funktionen: Stoplys (Også 3. stoplygte), baglys, baklys, tågebaglygte, nummerpladelys, blinklys, havariblink.
Visker-sprinkler-anlæg: Kontroller funktionen og dyseindstillingen, og om anlægget er beskadiget, og foretag om nødvendigt justering.
Forrude: Foretag synskontrol for beskadigelser.
Viskerblade: Placer i serviceindstilling og kontroller for beskadigelser, kontroller hvilestilling.
Karosseri indvendigt og udvendigt: Synskontrol for korrosion med åbne døre og åben bagklap, frontklap og tankklap (Ville nu kalde det en ladeklap, hvis det var mig)
Højspændingsladestikdåser i tankdæksel: Foretag synskontrol for forurening og beskadigelser. (Igen tankdæksel 🙂 )
Bilen nedefra:
Bremsesystem: Skift bremsevæske (Foretag derefter funktionskontrol under prøvekørslen)
Motor og komponenter i motorrum (nedefra): Foretag synskontrol for utætheder og beskadigelser.
Gearkasse, akseldifferentiale og trækakselmanchetter: Synskontrol for utætheder og beskadigelser.
Bærekugler, akselleje, leje til forbindelsesstang og stabilisatorgummileje: Foretag synskontrol for beskadigelse.
Styrekugler: Kontrol af spillerum, fastgørelse og manchetter.
Bremsesystem og støddæmpere: Synskontrol for utætheder og beskadigelser.
Undervogn: Foretag synskontrol for beskadigelser af undervognsbeskyttelse, undervognsbeklædninger, ledninger, rør, slanger og propper.
Bremseklodsernes tykkelse og bremseskivernes tilstand forrest: Foretag kontrol.
Skruefjedre og anslagsstykker forrest og bagerst: Foretag synskontrol for beskadigelse.
Advarselsmærkat: kontroller og det foreligger.
Dæk:
Sommerdæk [1], Vinterdæk [2], Helårsdæk [3] Noter dæktype [ ].
Dæktryk på begge forhjul: Kontroller [ ]: Hvis dæktrykket skal korrigeres , skal det indstilles til dellasttrykket angivet på mærkaten.
Dæktryk på begge baghjul: Kontroller [ ]: Hvis dæktrykket skal korrigeres , skal det indstilles til dellasttrykket angivet på mærkaten.
Dæk, højre baghjul: Kontroller tilstanden og dæksliddet, noter profildybden [ ]
Dæk, venstre baghjul: Kontroller tilstanden og dæksliddet, noter profildybden [ ]
Dæk, venstre forhjul: Kontroller tilstanden og dæksliddet, noter profildybden [ ]
Dæk, højre forhjul: Kontroller tilstanden og dæksliddet, noter profildybden [ ]
Motorrum:
12-volts-batteri: Fastlæg ladetilstanden (SoC) med diagnosetesteren, og kontroller batteriet.
Motor og komponenter i motorrum (oppefra): Foretag synskontrol for utætheder og beskadigelser.
Kølesystem: kontroller frostbeskyttelse og kølevæskestand, foreskrevet værdi for frostbeskyttelse -25 C (Arktiske lande – 36 C), noter målt faktisk værdi [ ]
Højspændingkomponenter og højspændingsledninger: Synskontrol for beskadigelser, korrekt placering og fastgørelse af ledninger.
Visker-sprinkler-anlæg: Kontroller frostbeskyttelse; foretag påfyldning (Kun hvis kunden ønsker det)
Lugt- og allergenfilter med aktivt kullag: Rens huset og udskift filteret.
Afsluttede arbejde:
Serviceindikator: Nulstil serviceeftersyn. Vær opmærksom på PR-nummeret under bilens data.
Led-forlygter med matrix-beam: Kontroller; en korrektur af indstillingen sker mod særskilt beregning. Overhold servicenormerne.
Dæktrykskontrolsystem: Kalibrer efter korrigering af dæktryk.
Gennemfør en prøvekørsel.
Det var det der er med i et service.
Vær opmærksom på at bremserens IKKE er inkluderet. Læs her hvorfor du bør tilvælge dette.
Nu jeg har siddet og skrevet det ned, er der jo ikke ret mange ting man ikke kan gøre selv, hvis man er fiks på fingrene. Har du mulighed for at hejse bilen op, kan du jo nemt checke tingene selv. Der er dog nogle punkter, som kræver den bliver koblet til en Tester, bla. for at nulstille serviceintervallerne.
Vær opmærksom på at service skal overholdes, af autoriseret værksted, for at opretholde garantien. Skulle der komme noget efter garantiudløb, kan du måske få det lavet pr. kulance, hvis du er heldig.
Du må ifølge loven, gerne bruge andre end VW til at lave service, men jeg bliver hos VW, da jeg tror på, at de er dem, der ved mest om bilen, og derfor også nemmest kan reparere den, hvis uheldet er ude, og noget går i stykker.