E-Pedal

e-Pedal Leaf

E-Pedal er en betegnelse som Nissan kom med til deres første Leaf.

I al sin enkelthed betyder det at du kan køre bilen uden at flytte foden fra speederen.

En helt fantastisk feature, som man meget hurtigt bliver afhængig af.

Det betyder at, når du træder på speederen, virker den som i enhver anden bil.

Når du slipper speederen, bremser bilen, via elmotoren, som så sender strøm retur til batteriet. 

Det er så lige at vænne sig til hvor meget du skal slippe speederen, for slipper du den helt, bremser den rimeligt kraftigt. Ikke en katastrofeopbremsning, men den stopper rimeligt hurtigt.

Så ved forudseende kørsel, og ved ikke at ligge helt oppe i røven på ham foran, så kan vi køre i flere dage uden at bruge bremserne.

Fordelen er nemlig at når du slipper bremsen helt, så stopper bilen og bliver stående helt stille.

Den sniger sig ikke frem, lige som en bil med automatgear. 

Slår du E-Pedal fra, så fungerer den som enhver anden bil med automatgear.

Leaf var længe de eneste på markedet med denne funktion.

Der er dog flere som er kommet med på bølgen. 

Første gang jeg prøvede Tesla Model 3, var jeg helt solgt, men mobbede ejeren med at man skulle flytte foden til bremsen for at holde helt stille.

Der gik 3 måneder, så havde Tesla også E-Pedal, da den kom via en opdatering.

Der er få andre mærker, som har E-Pedal, men de fleste mærker og modeller, har så bilen bremser ned via regenerering, men skal de holde helt stille, kræver det at man flytter foden til bremsen.

Eneste ulempe ved E-Pedal er at man skal huske at bruge bremserne en gang dagligt, ellers dør bremseskiverne hurtigt, da de ruster.

Du kan få bilen til at huske at e-Pedal altid skal være slået til. Se hvordan her.